Rozptylování při jízdě
Víte, že právě mobilní telefony jsou příčinou až poloviny dopravních nehod? Rozptylování řidičů mobilem je doslova děsivé. Někteří odborníci dokonce nedoporučují při jízdě ani poslouchat autorádio. Ideální je, jestliže se řidič věnuje jízdě bez rádia i mobilu, maximálně je naváděn navigací. Něco podobného platí i pro cyklisty. Ti se na silnicích často pohybují se sluchátky v uších, při jízdě telefonují, poslouchají muziku. To je špatně, čím více jste rozptylováni, tím větší karambol můžete očekávat.
Řídítka
Ne nadarmo jsou právě řídítka slabým článkem jízdy na kole. I opravdu zdatní a zkušení borci je svírají pevně, vždy mají palec dole a pouze dva prsty na páčce brzdy. Změnu převodů provádí rychle a uváženě a ihned poté se vrátí poloha prstů do správné pozice. Špatné držení řídítek bývá častou příčinou těžkých úrazů, zejména dětí a žen.
Opatrnosti není nikdy dost
Mít dobré vybavení ještě neznamená, že se můžeme na cestách chovat jako šílenci. Jízdu je třeba přizpůsobit vlastním schopnostem, kvalitě povrchu, typu a sklonu terénu, povětrnostním vlivům – dešti, větru, námraze. Nelze se tedy divit těžkému úrazu, který vyzdobil TV zprávy, když se mladík řítil z prudkého kopce na frekventované lesní cestě, kudy směrem vzhůru stoupaly desítky lidí. Při jízdě se také nedíváme pod sebe, ale sledujeme horizont, včetně periferního vidění. Je navíc známo, že zkušení cyklisté, kteří si dobře počínají v terénu, jsou i dobrými řidiči automobilů. Dokážou totiž předvídat situaci a včas reagovat na blížící se nebezpečí.
Přilba neboli helma
Nazývejte si tento skelet, jak chcete, bez něj se však do terénu nepouštějte. Pravda, dříve se na kolech děcka proháněla bez přilby, jakési kožené cyklistické chrániče lebky mívali jen závodníci na silničních a krosových tratích, a jezdit bez helmy bylo zkrátka „normální“. Dnes je ale jiná doba, kola mají lepší jízdní vlastnosti, můžete se s nimi pustit z extrémního svahu a hlavně – automobilový provoz na silnicích se ve srovnání s koncem 20. století zdesetinásobil. Současně s tím vzrostlo i riziko vážného úrazu pro cyklisty na silnicích. Zajímavé srovnání je např. s rokem 1965, v té době jistý mladý muž, fanda do automobilismu, se zájmem pozoroval provoz na hlavní komunikaci mezi dvěma velkými městy, a ze zvědavosti počítal počet projetých vozů. Za 15 minut tu napočítal pouhé dva automobily v obou směrech. A dnes? Za 15 minut na témže místě, ten, dnes už stařík, může napočítat celkem 180 aut v obou směrech.